WHO WANTS TO BE A FOURTH ESTATE?

DYNAMICS OF SELF-CONSTRUCTION IN THE FOURTH ESTATE IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21783/rei.v11i3.959

Keywords:

Quarto Poder, Autoconstrução Institucional, Tribunal de Contas da União, Controle Prévio, Desenho Constitucional, Poderes Implícitos

Abstract

This article investigates the process of an institution's "self-construction" as a Fourth Branch of government, arguing that beyond the formal constitutional design (an external perspective), there is an internal institutional agency that actively seeks this recognition. Using the Brazilian Federal Court of Accounts (Tribunal de Contas da União - TCU) as a case study, the text demonstrates how this self-construction operates on two fronts: during the constituent process, through the advocacy of a favorable institutional design, and in post-constitutional practice, through an expansive interpretation of its competences. The analysis of the TCU's preliminary review of unpublished public concession bids illustrates how the institution, based on a constitutional hermeneutics that invokes implied powers and the construction of internal capacity, consolidated a competence not explicitly provided for in the Constitution. The article concludes that recognition as a Fourth Branch is a dynamic process, dependent not only on normative entrenchment but also on an active "institutional will" and the acquiescence of other actors with veto power.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Bonacorsi de Palma, FGV Direito SP

Professora Associada e Pesquisadora da FGV Direito SP. Coordenadora do Grupo Público da FGV Direito SP. Coordenadora do Escritório Central de Integridade Científica da FGV. Doutora e Mestre pela Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo. Master of Laws (LL.M.) pela Yale Law School e bolsista da Lilian Goldman Perpetual Scholarship. Bacharel em Direito pela PUC-SP. Foi visiting scholar na Washington College of Law - American University. Professora do FGVLaw. Colaboradora da Escola de Formação Pública, da qual foi aluna. Desenvolve pesquisas na área de Direito Administrativo, Regulação e Direito Burocracia.

André Janjácomo Rosilho, FGV Direito SP

Professor do mestrado profissional em direito público e da pós-graduação lato sensu da FGV Direito SP. Coordenador do Observatório do TCU da FGV Direito SP + Sociedade Brasileira de Direito Público - sbdp. Doutor em Direito Administrativo pela USP (2016). Mestre em Direito e Desenvolvimento pela FGV Direito SP (2011). Foi visiting student no mestrado em Affaires Publiques no Institut d´Études Politiques de Paris - Sciences Po (2011). Graduou-se em Direito pela PUC-SP (2009). Tem experiência em direito público.

References

ACKERMAN, Bruce. The New Separation of Powers. Harvard Law Review, vol. 113, n. 3, p. 633-729, 2000. DOI: https://doi.org/10.2307/1342286

ARANTES, Rogério Bastos. Direito e Política: o Ministério Público e a defesa dos direitos coletivos. Revista Brasileira de Ciências Sociais, vol. 14, n. 39, p. 83-102, fev. 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69091999000100005

BALTASAR, José Paulo; VASCONCELOS, Sara Schütz. O Ministério Público na Constituição Federal de 1988. Revista Ministério Público, Nova fase, vol. 1, n. 22, p. 19-26, 1989.

BENJÓ, Celso. O Ministério Público Segundo Nossa Proposta de Enquadramento. Revista de Direito da Procuradoria Geral da Justiça do Estado do Rio de Janeiro, vol. 12, n. 24, p. 53-56, jul./dez. 1986.

BIRDTHISTLE, William A.; HENDERSON, M. Todd. Becoming a Fifth Branch. Cornell Law Review, vol. 99, n. 1, p. 1-82, 2013.

BOGÉA, Daniel; ROSILHO, André; JORDÃO, Eduardo. De Onde Vem o “Poder” do TCU para Barrar Desestatizações? Jota, 02 fev. 2022. Disponível em: https://www.jota.info/opiniao-e-analise/colunas/controle-publico/de-onde-vem-o-poder-do-tcu-para-barrar-desestatizacoes. Acesso em: 10 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.21783/rei.v10i2.827

COMPLOIER, Mylene. O Ministério Público e a Assembleia Nacional Constituinte: as origens de um texto inovador. Cadernos de Pós-Graduação Direito UFRGS, vol. 10, n. 2, p. 312-332, 2015. DOI: https://doi.org/10.22456/2317-8558.54096

CUÉLLAR, Mariano-Florentino. James Landis and the Dilemmas of Administrative Government. The George Washington Law Review, vol. 83, n. 5, p. 1320-1353, 2015.

DIXON, Rosalind; TUSHNET, Mark. Democratic Constitutions, Poverty and Economic Inequality: redress through the fourth branch institutions? Federal Law Review, vol. 51, n. 3, p. 284-305, 2023. DOI: https://doi.org/10.1177/0067205X231188640

INTERNATIONAL ORGANIZATION OF SUPREME AUDIT INSTITUTIONS (INTOSAI). 40 Years of Lima Declaration of INTOSAI. 2017. Disponível em: https://www.intosai.org/fileadmin/downloads/documents/open_access/INTOSAI_Publications/Publication_40y_Lima_Declaration/EN_40_Jahre_Lima_Deklaration.pdf. Acesso em: 10 mar. 2025.

INTERNATIONAL ORGANIZATION OF SUPREME AUDIT INSTITUTIONS (INTOSAI). International Organization of Supreme Audit Institutions. 2022. Disponível em: https://www.intosai.org/fileadmin/downloads/about_us/2022_Folder_INTOSAI_pages.pdf. Acesso em: 10 mar. 2025.

JORDÃO, Eduardo; PALMA, Juliana. O Tribunal de Contas da União: uma instituição muito peculiar. Revista Internacional de Direito Constitucional, n. 20, p. 1499-1520, 2022.

KERCHE, Fábio. O Ministério Público e a Constituinte de 1987/88. In: SADEK, Maria Teresa (org.). O Sistema de Justiça. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2010. p. 119-135.

KHAITAN, Tarunabh. Guarantor (or the So-Called “Fourth Branch”) Institutions. In: KING, Jeff; BELLAMY, Richard (org.). Cambridge Handbook of Constitutional Theory. Cambridge: Cambridge University Press, 2024. p. 603-620. DOI: https://doi.org/10.1017/9781108868143.040

KHAITAN, Tarunabh. Guarantor Institutions. Asian Journal of Comparative Law, vol. 16, n. S1, p. S40-S56, 2021. DOI: https://doi.org/10.1017/asjcl.2021.19

KOCH JR., Charles H. James Landis: the administrative process. William & Mary Law School Scholarship Repository, vol. 37, n. 2, p. 419-442, 1996.

LANDIS, James M. The Administrative Process. New Haven: Yale University Press, 1938.

MAZZILLI, Hugo Nigro. A Natureza das Funções do Ministério Público e sua Posição no Processo Penal. Revista dos Tribunais, vol. 805, p. 11-29, nov. 2002.

MEIRELES, José Dilermando. O Ministério Público na Constituição. Proposta de enquadramento. Revista de Informação Legislativa, vol. 24, n. 93, p. 123-130, jan./mar. 1987.

MODI, Neil. The Fourth Branch, Separation of Powers, and Transformative Constitutionalism. Oregon Review of International Law, vol. 25, n. 1, p. 49-78, 2024.

PASCOAL, Valdecir. O Poder de Cautela dos Tribunais de Contas. Revista do TCU, n. 115, p. 103-118, 2009.

PEREIRA, Gustavo Leonardo Maia. Limites ao Controle das Privatizações: entre dúvidas e certezas. Jota, 22 jan. 2020. Disponível em: https://www.jota.info/opiniao-e-analise/colunas/controle-publico/limites-ao-controle-das-privatizacoes-entre-duvidas-e-certezas. Acesso em: 10 mar. 2025.

ROSILHO, André. Controle da administração pública pelo Tribunal de Contas da União. 2016. 150 f. Dissertação (Mestrado em Direito) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

ROZNAI, Yaniv. We the Fourth Branch? The people as an institution protecting democracy. In: JACKSON, Vicki; KHOSLA, Madhav (org.). Comparative Constitutional Law: redefining the field. Oxford: Oxford University Press, 2024. p. 210-230. DOI: https://doi.org/10.1093/9780191996344.003.0020

SABO PAES, José Eduardo. O Ministério Público na Constituição Brasileira. Sua natureza, princípios e estrutura. Boletim Científica. Escola Superior do Ministério Público, vol. 7, p. 49-64, abr./jun. 2003. DOI: https://doi.org/10.63601/bcesmpu.2003.n7.49-63

SANTOS, Igor Spock Silveira. O Ministério Público como “Quarto Poder”: relevância do reconhecimento para o sistema constitucional. Revista Publicum, vol. 2, n. 2, p. 142-163, 2016. DOI: https://doi.org/10.12957/publicum.2016.22787

SUNDFELD, Carlos Ari. Direito Administrativo para Céticos. 3. ed. São Paulo: JusPodivm, 2025.

SUNDFELD, Carlos Ari. O fenômeno constitucional e suas três forças. In: SOUZA NETO, Cláudio Pereira de et al. (coord.). Vinte anos da Constituição Federal de 1988: filosofia e teoria constitucional contemporânea. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2008. p. 11-27.

TRIBUNAL DE CONTAS DA UNIÃO (TCU). Relatório de Gestão do Tribunal de Contas 2024. Brasília: TCU, 2025.

TUSHNET, Mark. The New Fourth Branch. Institutions for Protecting Constitutional Democracy. Cambridge: Cambridge University Press, 2021. DOI: https://doi.org/10.1017/9781009047609

TUSHNET, Mark. Good-bye Montesquieu. In: ROSE-ACKERMAN, Susan; LINDSETH, Peter L.; EMERSON, Blake (coord.). Comparative Administrative Law. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2017. p. 128-133.

VALLADÃO, Alfredo. O Ministério Público. Quarto poder do estado e outros estudos. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 1973.

ZYMLER, Benjamin. O Papel do Tribunal de Contas da União no Controle das Agências Reguladoras. Biblioteca Digital Fórum de Direito Público, vol. 11, 2002. Disponível em: https://forumdedireitopublico.com.br/biblioteca-digital/. Acesso em: 10 mar. 2025.

Published

2025-09-06

How to Cite

Palma, J. B. de, & Rosilho, A. J. (2025). WHO WANTS TO BE A FOURTH ESTATE? DYNAMICS OF SELF-CONSTRUCTION IN THE FOURTH ESTATE IN BRAZIL. JOURNAL OF INSTITUTIONAL STUDIES, 11(3), 1003–1033. https://doi.org/10.21783/rei.v11i3.959

Issue

Section

Dossier